Saturday, 24 September, 2022

single post

  • Home
  • 3 tips om minder tijd te besteden aan je administratie
Administratie
Bedrijf

3 tips om minder tijd te besteden aan je administratie

Heb jij een eigen onderneming? Dan krijg je ook te maken met administratie. Deze werkzaamheden kunnen zomaar een heleboel van je tijd in beslag nemen, waardoor je minder tijd hebt voor je hoofdtaken. Wil je minder tijd besteden aan je administratie? Lees dan snel verder. In dit artikel geef ik je namelijk 3 tips om de administratie er sneller doorheen te krijgen. 

Besteed je administratie uit

Allereerst, een hele simpele, maar wel ingrijpende tip: besteed je administratie uit aan een expert. Door jouw administratie uit te besteden, kun jij je (kostbare) tijd besteden aan de taken waarvoor jij je onderneming hebt opgericht. Je kunt er ook voor kiezen om een gedeelte van je administratie uit te besteden. Wordt de salarisadministratie in Drenthe jou bijvoorbeeld te veel? Dan kun je ervoor kiezen om alleen dit gedeelte uit te besteden. Naast dat je hierdoor meer tijd hebt, biedt het je ook nog andere voordelen. Zo weet je namelijk zeker dat het goed gebeurt en hoef je er zelf niet om te stressen. 

Plan vaste momenten in

Wil je toch je eigen administratie blijven doen? Dan is het aan te raden om dit op vaste momenten te doen. Vaak wordt het gezien als iets wat wel even tussendoor kan, maar dit resulteert in een rommelige administratie die niet structureel wordt uitgevoerd. Bedenk goed welke administratieve taken je allemaal moet doen en hoeveel tijd dit je wekelijks of maandelijks gaat kosten. Plan vervolgens een vast moment in de week in en zorg dat je daar ook niks overheen plant. Heb je meer tijd nodig, maar wil je niet meteen een hele dag kwijt zijn? Verdeel het dan over twee middagen of ochtenden. Dit is ook beter voor je concentratie. Je kunt het geplande moment vol gebruiken voor je administratie zonder dat je ondertussen andere dingen gaat doen. Je zult merken dat je hierdoor een stuk minder lang met de daadwerkelijke taken bezig bent. 

Automatiseer je administratie

Iedere ontvangen factuur eerst inscannen om hem vervolgens weer te kopiëren naar 6 verschillende mapjes op je computer? Dat kan makkelijker. Het is namelijk veel slimmer om je administratie te automatiseren. Vraag of je leveranciers en klanten de facturen digitaal kunnen aanleveren en maak gebruik van een digitaal boekhoudprogramma. Hierdoor hoef je iedere handeling slechts één keer uit te voeren en dat scheelt je een hoop tijd én frustraties.